Butiksdatasystem

Butikdatasystem PRS, står för Polygon Retail Solutions och består av programvarorna, PRS HK (Huvudkontor) för kedjestyrning, PRS BO (BackOffice) för butiksstyrning, PRS POS (Point Of Sales) för kassapunkten samt PRS WEB för E-handeln. Dessutom har vi PRS CDS  (Customer Display System) som erbjuder skärmstyrning för reklambudskap och erbjudanden i butiken. Tillsammans bildar detta hela ett butiksdatasystem som knyts ihop i ett lokalt nätverk. PRS ger butiker, kedjor, centrala huvudkontor och lokala huvudkontor kraftfulla verktyg för effektiv styrning av sina verksamheter och processer på alla nivåer.

Butiksdatasystem, hur funkar det?

Med PRS HK får kedjan ett styrningsverktyg för effektivisering av den dagliga driften. Butiksdatasystemet möjliggör styrning av ett stort antal butiker och butiksgrupperingar (kedja i kedjan). Från planering av kollektion, uppbyggnad av sortiment, genomföring av mässa och hantering av orderläggning på mässa, till uppföljning av varumottagning och försäljning i butikerna. Sortiments- och mässhanteringen kan också användas för planering, inköp och genomförande av centrala kampanjer. Den kraftfulla statistik- och rapportmodulen ger detaljerade och sammanställda rapporter. Central transaktionsdatabas med möjlighet till insamling av stora mängder försäljningsdata på butiksnivå baserad på kvittoanalyser, m.m.

Genom PRS BO får butiken ett avancerat styrningsverktyg för flera POS kassasystem. PRS BO kan användas av fristående eller kedjeknutna butiker. Inköpsplanering, leverantörsorder, varumottagning, lagerstyrning (valbart i vilken grad man önskar att göra lagerstyrning), kundorder, fakturering, kundreskontra, försäljningsuppföljning och kampanjstyrning. I systemet finns alla funktioner som krävs för att på ett effektivt och rationellt sätt driva en servicebutik eller butik inom dagligvaruhandeln.

Fördelar med vårt system

Nedan följer några av funktionerna.

  • Utskrift av hyllkantsetiketter eller prisetiketter
  • Hantering av Non-sale artiklar
  • Statistik och rapporter med stora urvalsmöjligheter
  • Egna kampanjer och mix-match
  • Rapporter & Analyser med effektiv kampanjuppföljning

Alla branscher har sina krav. Fördelarna med butiksdatasystemet från Polygon är att det är särskilt bransch anpassat. PRS är skapat för säsongsortiment som förändras ett par gånger per år. Dessutom flytt mellan butiker vid flerbutiksupplägg samt variant-, storleks- och färghantering varvat med priskampanjer och erbjudanden. Polygon löser detaljhandelns behov och har även bra lösningar för servicehandeln och lågprisvaruhus med sin avancerade pris- och sortimentsstyrning. Butiksdatasystemet PRS har många funktioner som ger kedjan och butiken frihet och flexibilitet att själv utforma sina processer och arbetssätt. PRS hanterar kedjestyrning och har stöd för kedjor som både har egna och externa butiker anslutna. PRS har stöd för franchising och kan integrera butiker med centrala huvudkontor såväl som lokala centra. Tack vare att PRS är modulärt uppbyggt, kan systemet med fördel även användas av fristående butiker och mindre kedjor samt även av företag verksamma i andra branscher och kan stegvis byggas ut vid expansion. PRS ger dessutom en kedja stor valfrihet alltifrån inköpssamarbete till effektiv kedjestyrning. Kedjan kan under löpande drift ändra sin driftmodell utan att systemet sätter begränsningar. Andra fördelar är det effektiva stödet för varianthantering, budget & planering, säsongstyrning, hantering av modeartiklar samt direktkopplingen till E-handeln, integrerad webshop.

Butiksdatasystem för sport, mode och skobutiker

Butiksdatasystemet är speciellt anpassat för sport-, mode- och skobutiker där dessa branscher utmärks av ett säsongsortiment som förändras ett par gånger per år, lagring i butikens närhet samt periodvisa inköp. Dessutom sker frekventa lagerflyttar mellan butiker vid flerbutiksupplägg och variant-, storleks- samt färghantering som gör dessa branschers kravprofil speciell. Dessa krav uppfyller vi.

Vi är specialister på matvarubutiker och servicebutiker

Vi är specialister på servicehandel, matvarubutiker och lågprisvaruhus tack vare kraftfull funktionalitet för pris- och kampanjstyrning och lönsamhetsuppföljning på varugrupps- och artikelnivå och lång erfarenhet och engagemang från denna bransch.

Vilka funktioner behöver man?

Vilka funktioner behöver man i ett butiksdatasystem för att stödja verksamheten på bästa sätt? Det är beroende av din bransch, dina framtida tillväxtplaner, Din strategi att möte din kund och din marknadsplan. Hör av dig så gör vi en kostnadsfri behovsanalys!

Vad ska man tänka på?

Det är många väsentliga frågor att tänka på – speciellt idag när E-handeln ökar och butikshandeln kämpar med höga lokal- och personal kostnader.

Integrerad näthandel

Vanligt är då att man önskar ha en integrerad näthandel. Med integrerad menar vi att den är sammankopplad med butiksdatasystemet och att allting styrs därifrån, dvs artiklar, priser, lagersaldon samt att weborder uppdaterar butiksdatasystemet i realtid. Värdet av integrationen mellan reklamerbjudanden på skärm i butiken med butiksdatasystemets artikel- och prisdatabas bör även utvärderas. Hur sker expansionsmöjligheter för verksamheten? Hur lätt är det att expandera med fler kassor och fler butiker och samtidigt behålla kontrollen och överblicken?

Varför Polygon?

Välj Polygon som samarbetspartner i på denna resa för att utnyttja de tekniska möjligheterna och övervinn de marknadsmässiga utmaningarna för att skapa tillväxt i handeln. Polygons djupa kund engagemang och bransch erfarenhet ger dig ett försprång med ett vinnande butiksdatasystem.